Slik skaper du et effektiv og innbydende salgslokale – med enkle grep

Effektiv butikkdrift handler om mye mer enn bare innkjøp og modellering av priser og kundetilbud. Til syvende og sist er det ofte i selve butikken som slaget om kundens lommebok står, og et innbydende salgslokale kan være avgjørende for både salgsvolum og lønnsomhet. Samtidig trenger det ikke å være komplisert å skape et selgende og effektivt utsalgssted.

Det grunnleggende – oversiktlig og ryddig

Å gi kunder en oversiktlig og ryddig opplevelse vil være helt grunnleggende uavhengig av bransje. I en dagligvarebutikk kan det handle om god orden og riktig priser i hyllene, hos en bilforhandler kan det dreie seg om rene tilgjengelig biler og et praktisk brosjyrestativ med for eksempel brosjyrer og prislister.

Det er viktig å huske på at kunder som klager er en svært liten andel av de som faktisk er misfornøyde. Det er kanskje en klisje at man må sørge for å dra mest mulig nytte av misfornøyde kunder, men faktisk å lytte til de kan være en øyeåpner. Kanskje er det manglende oversikt og ryddighet som skaper problemer?

Godt lys og andre elementer som gir ro

Innenfor noen bransjer er det faktisk et mål i seg selv å få kunden gjennom butikken eller restauranten så raskt som mulig, hurtigmatkjeder er et godt eksempel. Imidlertid vil det for mange andre konsepter være positivt at kundene føler seg hjemme i lokalet, slik at man blir lengre og forhåpentligvis kjøper mer.

Godt lys og en behagelig temperatur er noen enkle grep som gjør det enklere for kunder å bli i lokalet. I noen butikklokaler kan det også være naturlig for eksempel å servere kaffe eller skape innbydende soner der kunder kan sette seg ned for å se nærmere på ulike brosjyrer og annet materiale. Det trenger ikke å være komplisert, hovedpoenget er å skape et oversiktlig og ryddig lokale som samtidig er innbydende og rolig for kunder og gjester.